Janusz Kahl, ondervoorzitter AIN overleden

Janusz Kahl, oud Pools Politiek Gevangene en vice-president van de Amicale Internationale KZ Neuengamme (AIN), is deze woensdag 2 november 2016 op de leeftijd van 89 jaar overleden.  We treuren om een hartelijke en wijze vriend.

Foto Nieuws Janusz Kahl

Janusz Kahl werd in 1944 tijdens de opstand in Warschau als 17-jarige naar Duitsland gedeporteerd.  Via het KZ Sachsenhausen kwam hij op 24 augustus 1944 in Alt Garge terecht,  een buitenkamp van Neuengamme.  Hier moest hij samen met 500 andere mannen uit Warschau zware dwangarbeid verrichten om voor de Hamburgischen Elektrizitätwerke (HEW) een nieuwe steenkoolcentrale te bouwen.  Via het KZ Neuengamme werd Janusz Kahl op 23 mei 1945 naar het opvangkamp Wöbbelin gebracht waar hij op 2 mei 1945 door Amerikaanse soldaten werd bevrijd.

Na de oorlog studeerde  Janusz Kahl musicologie, werd dirigent en werkte 40 jaar voor de opera van Warschau.  Sedert zijn pensionering hield hij zich bezig met het opzoeken van de namen van de Poolse gevangenen van het KZ Neuengamme.  Hij engageerde zich in de vereniging van Poolse oud-gevangenen en was vice-voorzitter van de AIN.  In het KZ-Memoriaal KZ Neuengamme sprak hij regelmatig als ooggetuige voor de jongere generaties.  Hij had er nog op gerekend volgende week naar Hamburg af te zakken voor het jaarlijkse AIN Congres. Het Memoriaal verliest met Janusz Kahl een onvermoeibare strijder tegen het vergeten.   Ons medeleven gaat naar zijn familie en naasten.

Bron : KZ-Gedenkstätte Neuengamme 02-11-2016
Vertaling : Peter Defoor