De Amicale Internationale Neuengamme viert zijn 60e verjaardag.

AIN, 1960

Op 1 mei 2018 vierde de internationale vriendenkring van Neuengamme, de AIN (Amicale Internationale Neunegamme) zijn 60ste verjaardag in Hamburg, Duitsland. Dit werd gevierd op de symbolische historische plek “Het Curiohaus”, de plek waar na de tweede wereldoorlog de militaire rechtbank gevestigd was waar o.a. de kampcommandant van Neuengamme ter dood werd veroordeeld.

1 mei 2018, 60ste verjaardag AIN @Curiohaus, Hamburg

Op deze avond sprak de voorzitter van de AIN, Jean Michel Gaussot (Fr.) het publiek toe en vertelden de voorzitters van de huidige nationale organisaties van gevangenen en nabestaanden van Neuengamme (België, Frankrijk, Nederland, Denemarken, Polen, Duistland) de historiek, de verwezenlijkingen en de toekomst van de AIN. Tussen de sprekers door werden korte filmpjes getoond met voorstelling van de diversiteit van leden van de huidige verenigingen: eerste generatie, nabestaanden van de tweede, derde en vierde generatie, maar eveneens van heel wat vrijwilligers zonder directe familieband die zich inzetten voor deze verenigingen.

De AIN werd in 1958 opgericht in Brussel. De volledige historiek kan u hier binnenkort lezen.