Nieuwe herdenkingsplaats “Ort der Verbundenheit” is klaar voor inhuldiging. Neem deel met de naam van jouw familielid!

Het heeft even geduurd om een concreet project uit te werken en om de financiering rond te krijgen. Nu is het zover!

Op het terrein van de Gedenkstätte KZ Neuengamme wordt nu een herdenkingsplaats met de naam “Ort der Verbundenheit” (plaats van solidariteit, verbondenheid) gecreëerd. Het wordt een groeiende en actieve herdenkingsplaats voor familieleden van mensen die in het concentratiekamp Neuengamme gevangen zaten – ongeacht of ze hun gevangenschap overleefden of hun leven verloren in het concentratiekamp.

U kunt uw vervolgde familielid in  “Ort der Verbundenheit” op een zeer persoonlijke manier en in uw eigen landstaal herdenken door een individuele affiche te ontwerpen. Gedetailleerde instructies hiervoor vindt u in hier: Instructies Ort der Verbundenheit – NED

Voorbeeld affiche

Wat gebeurt er met mijn affiche?

De ingezonden affiches worden verzameld en met behulp van een laser op drukplaten aangebracht. Alle drukplaten zullen worden gepresenteerd op een buitenlocatie van de Gedenkstätte KZ Neuengamme ter hoogte van het “Plattenhaus” in de buurt van de steenfabriek.

De namen van de voormalige gevangenen op de drukplaten zullen dus ten allen tijde zichtbaar zijn voor de bezoekers van de Gedenkstätte.  De affiches worden gereproduceerd en gedupliceerd in de drukkerij in het “Plattenhaus” zelf. De resulterende kunstreproducties worden ter plaatse op de affichewanden gepresenteerd. Ze kunnen ook buiten de Gedenkstätte worden meegenomen en verspreid. Zo worden de verhalen en herinneringen van de mensen die in het concentratiekamp Neuengamme  gevangen zaten steeds weer zichtbaar gemaakt en vormen ze een blijvende herinnering.

Vanaf wanneer zijn de posters publiekelijk zichtbaar?

Op 2 mei 2020, ter gelegenheid van de 75ste verjaardag van de bevrijding van de concentratiekampen, zal de site ingehuldigd worden. Stuur ons uw afficheontwerp voor 23 maart 2020, dan zal uw affiche zichtbaar zijn bij de inhuldiging.

Maar ook daarna kunt u steeds uw affiche indienen. Minstens één keer per jaar worden nieuwe drukplaten geproduceerd uit de aangeleverde ontwerpen. Hiervan worden meerdere malen per jaar posters gedrukt in workshops en op de affichewanden opgehangen. Deze geproduceerde kunstdrukken kunnen natuurlijk ook mee naar huis worden genomen.

Elk jaar zal de “Ort der Verbundenheit” in het kader van de herdenkingen verder groeien. De verhalen van de families worden zo bewaard voor het nageslacht als een drukplaat op de herdenkingsplaats en kunnen in de toekomst als kunstdrukken verspreid worden in de wereld.

3D Model locatie “Ort Der Verbundenheit”

Wereldwijd en ook thuis

Via een digitaal archief zijn de kunstprints ook permanent en wereldwijd te bekijken. Daar zullen de reeds in de drukkerij geproduceerde en gescande affiches ook te downloaden zijn. Dit betekent dat het mogelijk is om thuis op elk gewenst moment een digitale afdruk van de poster te maken.

Wie heeft het project ontwikkeld?

De werkgroep “Ort der Verbundenheit” is een initiatief van familieleden van voormalige gevangenen van het concentratiekamp Neuengamme.  Leden van de Freundeskreis der KZ-Gedenkstätte Neuengamme e.V., de Arbeitsgemeinschaft Neuengamme e.V. en de Amicale Internationale de Neuengamme (AIN) versterken de vrijwilligersgroep.

Het ontwerp en de vormgeving van de herdenkingsplaats is afkomstig van de Studio Experimental Design van de Universiteit voor Schone Kunsten in Hamburg. De studenten van deze universiteit hebben het ontwerp van “Ort der Verbundenheit” in een intensief samenwerkingsproces met de werkgroep ontwikkeld.

Kost de deelname iets?

De deelname is momenteel gratis, aangezien het ministerie van Cultuur en Media van Hamburg en de Gedenkstätte KZ Neuengamme het project ondersteunen met een opstartfinanciering.

In de toekomst zullen we misschien een bijdrage moeten vragen voor de kosten van de productie van de drukplaten. Mocht dit zich voordoen, dan informeren wij u tijdig. Voor familieleden die het financieel moeilijker hebben moet de bijdrage echter in ieder geval gratis blijven. Daarom kijken we nu al uit naar donaties ter ondersteuning van het project welke kunnen op:

Freundeskreis KZ-Gedenkstätte Neuengamme e. V.

Hamburg Volksbank eG – IBAN: EN82 2019 0003 0014 4554 04 – BIC: GENODEF1HH2

Met vermelding: Donatie “Ort der Verbundenheit”

Doe mee!

Als ook u uw vervolgde familielid op de plaats van zijn lijden bij naam wenst te eren en uw persoonlijke herinnering een plaats wilt geven, nodigen wij u van harte uit om een affiche-ontwerp te maken. We kijken uit naar uw inschrijving! Alle praktische info vindt u hier: Instructies Ort der Verbundenheit – NED

U kan rechtstreeks mailen naar ort_der_verbundenheir@gmx.de (in Duits of Engels) of naar onze vriendenkring: info@neuengamme.be

Meer informatie over dit project vindt u hier: https://reflections.news/nl/de-plek-om-te-herinneren-en-te-verbinden-financiering-goedgekeurd/

Wij verheugen ons erop u op 2 mei 2020 om 15.00 uur in het Neuengamme Concentratiekamp in de buurt van het Plattenhaus/de steenfabriek te verwelkomen voor de feestelijke opening van het “Ort der Verbundenheit” . Op deze feestelijke dag kan u vanaf 13:30 uur alvast de drukkerij bezoeken.